vineri, 18 noiembrie 2016

Examenul dezvoltării psiho-motorii a sugarului


Dezvoltarea psiho-motorie a sugarului se poate aprecia după teste bine stabilite de diverși autori:

La 2 luni începe activitatea de coordonare a creierului și scoarța cerebrală permite formarea reflexelor condiționate. Își ridică puțin capul, urmărește un obiect în mișcare.

La 3 luni își ține capul dacă este sprijinit de umeri, iar culcat pe abdomen își ridică capul și trunchiul sprijinindu-se pe brațe. La această vârstă apare complexul de înviorare în prezența persoanei cunoscute (a mamei) care îl îngrijește zilnic.

La 4 luni ține bine capul. Stă în șezut sprijinit. Apucă obiectele cu mișcări nesigure.
La 5 luni apare coordonarea mișcărilor- apucă jucăria cu mișcări sigure.

La 6 luni stă în șezut nesprijinit, susținut din axile se sprijină pe picioare pentru scurt timp. Se întoarce de pe spate pe abdomen și invers. Întinde mâinile să apuce obiectele pe care le vede.

La 7 luni stă singur la marginea patului; mânuiește singur jucăria; merge în patru labe.
La 8 luni se ridică singur la marginea patului, pronunță silabe simple (ma, ba, pa, da).
La 9 luni face primii pași în jurul patului, execută unele mișcări cerute (dă mâna, duce mâna la buze), pronunță silabe după adult.

La 10 luni merge sprijinit ușor, stă în picioare neajutat, pronunță cuvinte bisilabice (mama, tata, papa, baba), merge ținut de o mână.

La un an pășește singur, bea din cănița pe care o ține singur, execută mișcări simple la cererea adultului, recunoaște obiectele din jur și pronunță cuvinte cu sens. Are un vocabular de 20-30 cuvinte.

La 1 an și șase luni merge bine, fuge cu greutate, se cațără, urcă trepte, folosește lingura pe care o duce la gură cu alimente consistente, se cere la oliță, privește imagini din cărți, are dorințe exprimate prin gesturi și mimică.

La 2 ani are mișcări ordonate, urcă și coboară treptele scării, merge în linie dreaptă. Înțelegerea este mai dezvoltată și cu cele 200 de cuvinte pe care le posedă leagă propoziții de 3-4 cuvinte. Se observă o oarecare finalitate în acțiuni; clădește cuburi, se îmbracă și se dezbracă singur, se alimentează, cere obiecte, leagănă păpușa, închide ușa, cere să i se acorde atenție.

La 3 ani are un vocabular de 300-400 cuvinte, vorbește clar, recită scurte poezii, execută mici sarcini, se spală, se îmbracă și mănâncă singur. Răspunde la întrebări de identificare (nume, prenume). Atenția, memoria și judecata sunt dezvoltate.
Jocul constituie una din formele de activitate esențială a acestei vârste, care contribuie la dezvoltarea motricității, dezvoltarea psihică și educarea copilului.